Her Başarılı Eğitimin Arkasında İyi Yetiştirilmiş Öğretmenler Vardır

“- Finlandiya’ da günlük sadece 5-6 ders yapıyorlarmış.

– Keşke bizde de öyle olsa..”

Yukarıdaki gibi bir konuşma geçtiğimiz hafta birçok öğretmen arkadaşımla aramızda geçen örnek. İtiraf ediyorum gitmeden önce günde sadece 5 saat çalışma fikrini duyduğumda ben de aynı tepkiyi vermiştim.

Ancak işin iç yüzü hiç de öyle değil. Evet haftalık ders saatleri gayet az.

1

Tabloda da gördüğünüz gibi 9. sınıfa kadar haftalık ders saati anca 30 derse kadar çıkıyor. Yani günde 6 saat ders.

Peki öğretmenler 6 ders yapıp sonra çıkıp evlerine mi gidiyorlar?

Hayır.

Öğretmenlerin mesai saatleri az çok bizdeki gibi yine sabah 8 akşam 4-5. Okul ders saatlerinden geri kalan zamanda öğretmenler ya ertesi güne hazırlanıyorlar ya da ek çalışmalar, ek etkinlikler yapıyorlar. (Zaten özel eğitim öğretmenlerinin ders dışı zamanda planlamalar yaptığını bir önceki yazımda belirtmiştim.)

Sınıf içinde gayet özgür olan Fin öğretmen, sadece kendisine verilen genel müfredat çerçevesinden sorumlu; onun dışında dersi;

  • nasıl anlatacağı,(Dersi istediği gibi etkinliklerle,oyunlarla doldurabileceği gibi sınıfın düzeni sınıfta öğrencilerin kullandıkları eşyalarda bile özgür.Örneğin sınıflardan birinde sandalye yerine pilates toplarında oturan çocuklar vardı.) a
  • “nerede” anlatacağı,
    (Dersi ister sınıfta,ister laboratuvarda,ister bahçede isterse okul dışında herhangi bir yerde yapma konusunda da özgür.)
  • hangi kaynaktan anlatacağı
    (Devlet tarafından bütün kitaplar öğrencilere ücretsiz olarak veriliyor. Konuştuğumuz bir İngilizce öğretmeni; dersinin isterse tamamını internetten işleyebileceği, kitapları isterse hiç kullanmayabileceğini söyledi.Ayrıca kullandıkları İngilizce ders kitaplarının yabancı yayınlar değil(Oxford,Pearson…vb.), Finlandiya’da öğretmenler tarafından hazırlanıyor olması da dikkat çekiciydi.)

tamamen kendisine kalmış.

Ülkede yetmişli yıllardan beri müfettiş diye bir kavram yok. öğretmenler sadece yaptıkları uygulamaları müdürle paylaşmaktan sorumlu.

Aslında genel anlamda bu özgürlük, öğretmeni rahatlamaya değil aksine her gününü ayrıntılı olarak planlayıp uygulamak ve bu konularda kendisini sürekli geliştirmek zorunda hissettiriyor.

Aklınıza gelen itirazı hemen dillendireyim:

“Bizde olsa öğretmen hiçbir şey yapma gereği duymaz.”

Haklı olabilirsiniz zaten burada da devreye Finlandiya’da öğretmen olabilmenin ne kadar zor olduğu konusu giriyor.Öğretmenlik okumak için bile çok ciddi bir elemeden geçiyorlar(80 kişilik kontenjana 1000 kişi başvuruyor) ve öğretmenlik yapmak isteyen bir kişinin sadece lisans eğitimi yeterli olmuyor yüksek lisans da yapmak zorunda. Dolayısıyla bu kadar eğitim alıp ve bu kadar elemeden geçen bireylerin öğrencilerin gelişimi için hassas olmaları da şaşılacak bir durum olmasa gerek. Belki bu yüzden;

  1. Finlandiya’da öğretmenlik en seçkin mesleklerden biri.
    Halk tarafından polis ve din görevlileri ile birlikte en güvenilir üç meslekten biri.
  2. Öğretmenliğin maaşı diğer mesleklere göre çok iyi olmasa da iyi.
    Yaklaşık olarak 2500 € ile 3500 € arası. Hesaplayınca bizim için çok iyi gibi görünse de Finlandiya’da normal bir maaş diyebiliriz.

Birçok sitede de yazdığı gibi; 6. sınıfın sonuna kadar sınav yok diyebiliriz. Diyebiliriz diyorum çünkü öğretmen sınav yapıyor ama pek bizim anladığımız gibi değil. Öğretmen kendisi, öğrencisinin ne kadar anladığını veya kendisinin ne kadar anlatabildiğini(!) değerlendirebilmek için sınav yapıyor. Ancak kesinlikle bu sınavın sonucunu öğrenciyle paylaşmıyor. Bu sınavları sadece hangi öğrencilerin anlayıp, hangilerinin anlayamadığını belirleyip ona göre önlem almak için kullanıyor.

Bir öğretmenin idareci olabilmesi için 1 yıllık idarecilik eğitimi alması gerekiyor. İdareciler; hem bakanlıkla hem de bölgesel yönetimle seçiliyor. İdarecilerin çoğunlukla üniversitede akademik bir pozisyonu da bulunuyor. Bunun dışında öğretmenler ve okul idarecileri sık sık toplantı yapıyorlar. Bu toplantılarda hem öğrenciler hakkında değerlendirme hem de “nasıl öğretilmesi gerektiği” konuşuluyor. Ayrıca veli toplantılarının hepsinde sadece velilerle değil; bazılarında veli, öğrenci, öğretmen üçgeninde tamamen geri bildirim üzerine “Gelişim Toplantıları” gerçekleştiriliyor.

Başarısız öğretmenler de olmuyor değil. Okul idaresi tarafından performans ve gözlemle başarılı olmayan öğretmen, istenilen seviyeye getirilmeye ve öğretmenliği iyileştirilmeye çalışılıyor. Peki bir öğretmen nasıl görevden uzaklaştırılır diye sorduğumuzda ise aldığımız cevap net: “Şiddet.” Sadece okulda değil aile içinde de şiddetin cezası çok ağır.

Sonuç olarak öğrencisi ve sınıfı konusunda bu kadar hassas olarak yetiştirilmiş bu öğretmenlere sınıflarında özgürlük tanırsanız başarı da kaçınılmaz olur zaten. Öğretmenlerin üniversitede aldıkları eğitimin sadece çeyreği akademik bilgi üzerine gerisi tamamen pedagojik eğitim.

O yüzden çok net şunu söyleyebilirim ki:

“Finlandiya Eğitim Sisteminin başarısının arkasında iyi yetiştirilmiş öğretmenler var.”

 

Peki ya siz öğretmenliğin toplumda saygı değer bir meslek olduğu bir ülkede çalışmak istemez miydiniz?

(Haftaya: Finlandiya ‘da öğrenci olmak.)

Reklamlar

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s